Ostoskori (Tyhjä) {{ cart_products.length }}
Ostoskorisi on tyhjä
  • x {{ product.name }}
    • {{ subproduct.quantity }} x {{ subproduct.name.replace(product.name, '') }}
Summa ALV0%:
{{ helper.formatPrice(total > 0 ? total : 0) }} €
Summa:
{{ helper.formatPrice(total_with_vat > 0 ? total_with_vat : 0) }} €
Kassalle

Autotallini

eFlexFuel E85-muutossarjan toimintaperiaate

eFlexFuel E85-muutossarjan toimintaperiaateeFlexFuel-laitteen toiminta perustuu auton moottorinohjaukselta (ECU) tulevan polttoaineen ruiskutussignaalin muuntamiseen. Käytännössähän etanolipolttoainetta pitää ruiskuttaa hieman enemmän kuin tavallista bensiiniä. Tämä lisäys tehdään pitämällä suuttimia auki pidempään, laite siis tunnistaa polttoaineen etanolipitoisuuden, ja pidentää ECUn määrittämää suuttimen aukioloaikaa sen mukaisesti. Polttoaineen ruiskuttaminen tapahtuu näin täysin eFlexFuel-laitteen ohjaamana, ja jokaista suutinta ohjataan erikseen. Näin laite mukautuu täydellisesti erilaisiin ruiskutustapoihin. aailmassa oppiva kylmäkäynnistystoiminto. Toiminnon avulla laite mukautuu paremmin kaikenlaisiin autoihin - ja täysin automaattisesti.

Polttoaineen ruiskuttaminen tapahtuu näin täysin eFlexFuel-laitteen ohjaamana, ja jokaista suutinta ohjataan erikseen. Näin laite mukautuu täydellisesti erilaisiin ruiskutustapoihin. aailmassa oppiva kylmäkäynnistystoiminto. Toiminnon avulla laite mukautuu paremmin kaikenlaisiin autoihin - ja täysin automaattisesti.

Automaattinen järjestelmä

Polttoaineen etanolipitoisuus määritetään polttoainelinjaan liitettävän etanolianturin avulla. Tämä tapahtuu täysin automaattisesti ilman viiveitä. eFlexFuel säätää ruiskutusajan reaaliajassa ja aina optimaaliseen arvoon. Käyttäjän ei tarvitse tehdä minkäänlaisia toimenpiteitä eikä säätöjä laitteistoon liittyen. eFlexFuel säilyttää moottorin alkuperäisen lambda-korjauksen ennallaan. Näin varmistutaan siitä, että moottori toimii valmistajan alkuperäisten säätöarvojen mukaan sekä päästöt pysyvät alhaisina.

Miksi käytämme etanolianturia laitteessamme?

Etanolianturi takaa 100 % varman tiedon polttoaineen etanolipitoisuudesta. Etanolipitoisuutta ei voida polttoaineessa todeta muulla tapaa varmasti ilman etanolianturia, kun kyseessä on E85-muutossarja. Samaa etanolianturia, jota laitteemme käyttää on myös käytössä monissa tehdasvalmisteisissa flexfuel-autoissa. Esimerkiksi General Motors käyttää samaa Continentalin valmistamaa etanolianturia kuin mekin.

Kylmäkäynnistys

eFlexFuel on varustettu ulkoisella lämpötila-anturilla, joka ohjaa laitteen toimintaa lämpötilan mukaan. Näin laite helpottaa käynnistämistä kaikissa lämpötiloissa. eFlexFuel-laitteen käynnistysautomatiikka on toiminnassa moottorin starttauksen yhteydessä. Kylmissä sääoloissa starttausaika voi olla pidempi kuin lämpimällä säällä. Koneen lämmetessä ongelmat häviävät. Laitetta on testattu yli -30°C pakkasissa.

Auton käynnistyvyys voi heiketä pelkällä RE85:llä, koska konvertoiduissa autoissa ei ole uusien vm. 2011 tai sitä uudempien flexifuel-autojen teknisiä ratkaisuja, kuten polttoaineen esilämmitystä. RE85 on kuitenkin optimoitu palvelemaan Suomen olosuhteita ja auto käynnistyy kyllä kovillakin pakkasilla. Käytännössä huono kylmäkäynnistys tarkoittaa sitä, että normaalin yhden käynnistyskerran sijasta voi joutua 2-3 käynnistysyritystä tekemään. Monet autot käynnistyvät kuitenkin samaan tapaan kuin bensiinillä. Yksikään auto ei jää ns. ruutuun E85-polttoaineen heikomman syttymisen takia. Mikäli konvertoidun auton käynnistyvyys heikkenee pakkasilla, voi sitä helpottaa käyttämällä lohkolämmitintä tai lisäämällä tankkauksen yhteydessä RE85:n sekaan 5-10 % bensiiniä.

Huom! Heikompi kylmäkäynnistyvyys johtuu siis yksinomaan etanolipolttoaineen ominaisuuksista. eFlexFuel lisää automaattisesti polttoainesyöttöä, jotta moottorin käynnistyminen helpottuisi. Kylmäkäynnistykseen liittyvät ongelmat koskettavat yhtälailla myös monia tehdasvalmisteisia flexifuel-autoja.

Oppiva kylmäkäynnistystoiminto

Kuten mainittua, etanolilla ajaessa haasteena voi ilman asianmukaista laitteistoa olla heikompi kylmäkäynnistyvyys. Kone "sahaa" hieman pidempään kuin normaalisti bensiinillä käynnistettäessä. eFlexFuel oppii epäonnisista kylmäkäynnistyksistä ja säätää toimintaansa sen mukaisesti. Uusimpaan laiteversioomme on nyt kehitetty ainoana maailmassa oppiva kylmäkäynnistystoiminto. Toiminnon avulla laite mukautuu paremmin kaikenlaisiin autoihin - ja täysin automaattisesti.

eFlexFuel Commander 3

eFlexFuel Commander 3 on Android-käyttöliittymille kehitetty sovellus, jolla voi seurata eFlexFuel BTS E85-muutossarjan tietoja langattomasti. Commander 3 -sovellus sisältää myös eFlexFuel -laitteen vikakoodien tunnistusominaisuuden.

eFlexFuel Commander 3 on ilmainen sovellus, joka on ladattavissa Google Play -kaupasta.

Ominaisuudet:

  • HUD-toiminto mittaripuolella
  • Laitteen vikakoodien tunnistaminen ja poisto
  • Laitteen merkkivalon painike.
  • Reaaliaikainen seuranta polttoainesuuttimien käyttöasteelle.
  • Reaaliaikainen seuranta lämpötila-anturille.
  • Reaaliaikainen seuranta polttoaineen etanolipitoisuudelle.
  • eFlexFuel-ohjelmistoversion tunnistus.

Vaatimukset:

  • eFlexFuel BTS –mallinen E85-muutossarja.
  • Android-käyttöliittymällä varustettu mobiili- tai tablettilaite (Android-versio 4.0 tai uudempi)

UUSEIN KYSYTTYJÄ KYSYMYKSIÄ

Mihin autoihin eFlexFuel soveltuu?

  • Suurimpaan osaan bensiiniautoista, joissa on sähköinen polttoaineenruiskutus.

Tarvitseeko laitetta säätää?

  • Ei tarvitse. Laite on käyttövalmis heti asennuksen jälkeen. eFlexFuel-laitteissa polttoaineseos tunnistetaan etanolianturin avulla. Käyttäjän ei tarvitse tehdä minkäänlaisia toimenpiteitä polttoaineen tunnistamiseen.

Sytyttääkö eFlexFuel auton vikavaloja?

  • Ei sytytä. eFlexFuel tunnistaa sekunnin murto-osassa polttoaineen etanolipitoisuuden ja osaa ruiskuttaa välittömästi polttoainetta oikeassa suhteessa. eFlexFuel E85-muutossarjan toimintaperiaate perustuu samaan tekniikkaan, jota käytetään monissa tehdasvalmisteisissa flexfuel-autoissa.

Osaanko asentaa laitteen itse?

  • Laitteen mukana toimitetaan kuvitettu ja selkeä asennus- ja käyttöohjekirja. Jos sinulla on kokemusta autoista ja normaaleista autosähkötöistä niin asennus ei pitäisi olla vaikeaa.

Voinko käyttää myös bensiiniä tai E85:den ja bensiinin seosta?

  • Kyllä voit. eFlexFuel E85-muutossarjan asennuksen jälkeen voit käyttää mitä tahansa bensiinin ja E85-polttoaineen seosta. Myös pelkästään bensiiniä tai E85-polttoainetta.

Saanko autoni käyntiin kylmällä säällä?

  • Kylmissä sääoloissa E85 voi heikentää auton käynnistymistä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että normaalin yhden käynnistyskerran sijasta voi joutua 2-3 käynnistysyritystä tekemään. Monet autot käynnistyvät kuitenkin samaan tapaan kuin bensiinillä. Yksikään auto ei jää ns. ruutuun E85-polttoaineen heikomman syttymisen takia. Kylmäkäynnistysominaisuuksia voidaan parantaa käyttämällä moottorinlämmitintä tai lisäämällä E85:n sekaan noin 5-10% tavallista E10-bensiiniä.

Vaikuttaako eFlexFuel autoni ajettavuuteen?

  • Valtaosassa muunnoksia vaikutuksia ajettavuuteen ei ole. Joissakin automalleissa voi kylmissä sääoloissa tuntua pientä tahmeutta muutaman minuutin ajan heti kylmäkäynnistyksen jälkeen mikäli ei käytetä moottorinlämmitintä.

Miten autoni päästöille käy, jos asennan eFlexFuelin autooni ja tankkaan E85:ttä?

  • Auton pakoputkesta tulevat päästöt pysyvät hyvin pitkälti samoina kuin normaalilla bensiinilläkin. eFlexFuel on ainoa laite, joka on Suomessa läpäissyt EURO3-tason päästömittauksissa vaadittavat päästötasot. Fossiilisia hiilidioksidipäästöjä syntyy E85:llä jopa 80% vähemmän kuin bensiinillä ajettaessa.

Mihin E85:n ympäristöystävällisyys Suomessa perustuu?

  • Ympäristöystävällisyys perustuu E85:n ja bensiinipohjaisten polttoaineiden eroihin elinkaarijäljitettyjen fossiilisten hiilidioksidipäästöjen suhteen. Sen lisäksi, että Suomessa myytävän E85:n biokomponentit on valmistettu täysin biojätteestä tai sahateollisuuden sivutuotteista, tuottaa polttoaineen valmistaminen lähellä vähemmän päästöjä. E85:n valmistusprosessi ja logistiikaketju onkin merkittävästi vähemmän päästöjä tuottava kuin bensiinin kohdalla.

Saako eFlexFuelin myös irti autosta?

  • Kyllä. Saat autosi samaan tilaan kuin ennen muutossarjan asennusta.

Soveltuuko eFlexFuel lastutettujen autojen kanssa?

  • Kyllä. Muista kuitenkin mainita tästä asiasta laitetta tilatessasi jotta ruiskusuuttimien kapasiteetin riittävyys voidaan varmistaa tapauskohtaisesti. 

Voiko eFlexFuel E85-muutossarja rikkoa autoa?

  • E85-polttoaineella ajamisen ja auton moottorin tai muiden komponenttien hajoamisen välillä ei ole valmistajan mukaan löydetty yhteyttä. eFlexFuelilla varustettuja autoja on liikenteessä maanteillämme jo satoja, ja ongelmia konvertoitujen autojen komponenttien kestävyyden suhteen ei ole ilmennyt. StepOne Tech Oy:n eFlexFuelilla varustetuilla testiautoilla on ajettu yli 400000 kilometriä E85:llä ympärivuotisesti törmäämättä autojen hajoamiseen. eFlexFuel E85-muutossarjan asentaminen ja E85-polttoaineella ajaminen eivät ole vähentäneet auton komponenttien kestävyyttä normaalilla bensiinillä ajamiseen verrattuna.

Tarvitseeko autoni muutoskatsastaa?

  • Tällä hetkellä on määritetty, että autot, jotka ovat rekisteröity ennen 1.1.2007 on muutoskatsastettavissa eFlexFuel E85-muutossarjalle. Katso lisää muutoskatsastus sivulta. Ilman muutoskatsastusta laite voidaan pyytää ottamaan irti auton määräaikaiskatsastuksen ajaksi katsastusmiehen toimesta. Muuta sanktiota muutossarjan käytöstä ei voi saada.

Kuluuko E85:ttä enemmän kuin E10-bensiiniä?

  • E85:n energiasisältö on pienempi kuin bensiinin, jonka vuoksi sitä kuluu noin 28% enemmän kuin bensiiniä. Tämä kulutuksen ero on mitattu valmistajan testiautolla VTT:n (Teknologian Tutkimuskeskus VTT Oy) tehodynamometrissä identtisillä ajosykleillä syöttäen eri polttoaineet ulkoisista säiliöistä.